סידור ניירת -איך עושים את זה?
אם אתם מרגישים שהניירת בבית או במשרד משתלטת עליכם – המאמר הזה בשבילכם
לפני מספר שבועות נתבקשתי לסדר חדר עבודה של מורה באחד מהמושבים באזור.
במפגש בינינו עמד מולי איש חביב, נעים הליכות ויחד עם זאת טרוד, מבולבל ולחוץ.
כאשר נכנסנו לחדר העבודה הבנתי מניין כל זה מגיע- בחדר העבודה היו שתי כונניות ספרים, שולחן עבודה וספה. ערמות של ניירות, דפי עבודה, ספרי לימוד, חשבונות ודואר גדשו את שולחן העבודה ואת הכונניות. התחושה כשנכנסת לחדר הייתה של אי נעימות, לחץ ורצון לברוח.

אני מאמינה שסביבת העבודה והמרחב בו אנו חיים משפיעים על מצב רוחנו, והיכולת שלנו להתמודד עם המציאות, לכן יש חשיבות גדולה כ"כ שנקפיד למיין, ולסדר את הניירת שלנו על מנת שלא תעמוד לנו בדרך.
טיפול בניירת דורש שני דברים על מנת להצליח:
- מערכת תיוק שמתאימה לך.(מתאימה לך הוא החלק החשוב)
- מידה קטנה של משמעת עצמית על מנת לשמור על הסדר.
אז איך מתחילים?
בכל בית צריך להיות ארון לתיוק מסמכים, גודלו תלוי בכמות החומר שרוצים לאחסן.
הרעיון המרכזי הוא לקחת את כל הניירת הקיימת בבית, לשים אותה בערימה אחת ולהתחיל למיין.
בשלב המיון צריך לבדוק האם יש צורך לבצע פעולה כלשהי נוספת הקשורה במסמך לפני שנתייק אותו, במידה וכן מומלץ לרכז את כל אותם מסמכים (וחשבונות) במקום מיוחד (מגש/תיקייה) על מנת לטפל בהם מאוחר יותר.
את הניירות שרוצים לשמור כדאי לחלק ולתייק בקבוצות על פי מספר נושאים מרכזיים (למשל: בנקים/חשבונות/קנסות/בריאות וכדומה) כך יהיה קל יותר לשלוט בסדר אחר כך.
בכל מקרה אל תדחו את קבלת ההחלטה ואל תשימו את הנייר בערימה חדשה בצד.
את הניירות המיותרים יש לגרוס/למחזר.
איך שומרים על הסדר לאורך זמן?
לא נכנעים לדחיינות ולא עוטפים אותה בתירוצים של פרפקציוניזם- לעולם לא תמצא מערכת התיוק המושלמת, התיקיות המושלמות או הנסיבות. צריך פשוט להפשיל שרוולים ולקפוץ פנימה.
אחרי שלב הסידור הראשוני יש חשיבות לשמירה על הסדר גם בשוטף- חשוב למיין את הדואר מיד כשמביאים אותו, מומלץ לשים סל מחזור קרוב למקום אחסון הדואר ולבצע את המיון באותו רגע ממש.
אחת לשבוע להקדיש זמן לתייק את הניירת שהצטברה.
והנה דרך פשוטה לשלוט בניירת. זכרו, זה לא צריך להיות מושלם זה פשוט צריך להיעשות.